TARIKAN UTAMA PELANCONGAN DI JOGJA, INDONESIA

Kota ini terkenal sebagai pusat kesenian dan budaya Jawa seperti wayang kulit wayang Wayang Kulit, serta musik, balet, drama, puisi, dan batik. Rumah untuk banyak tarikan menarik dan dua Tapak Warisan Dunia UNESCO, Yogyakarta lebih dari sekedar tapak budaya dan keagamaan.

1) Gereja Ayam

Kebanyakan pelancong yang melawat bukit Setumbu untuk menonton matahari terbit tidak menyedari ada bangunan yang unik berhampiran bukit Setumbu. Ya, penduduk setempat menamakan “Gereja Ayam”.

Seorang kristian “Daniel Alamsjah” merancang gereja sebagai bentuk merpati pada awal tahun 1992. Dia meletakkan mahkota di atas kepala. Tetapi, orang-orang tempatan mempunyai pandangan yang berbeza. Ia lebih kelihatan seperti ayam daripada burung merpati. Kemudian, ia menjadi terkenal sebagai ‘gereja ayam’. Hari ini, gereja tidak lagi digunakan sebagai gereja. Tetapi, sebagai “Rumah Doa” banyak agama. Juga sebagai alternatif untuk menonton matahari terbit.

Masa harus dikendalikan dengan baik. Jadi, anda mendapat masa yang terbaik untuk melawat. Jika anda melawat pada musim hujan, hutan akan kelihatan hijau dan menawan. Jika tidak, ia akan kelihatan coklat dan kering.

Jl. Gereja, Tanjungpinang Kota, Kota Tanjung Pinang, Kepulauan Riau, Indonesia

  • Untuk menyaksikan matahari terbit di Gereja Ayam, lebih baik bertolak dari Yogya pada 3.30 pagi – 4.00 pagi
  • Harga untuk penduduk tempatan Rp 20,000
  • Harga orang asing Rp30,000 

 Everyday start from 5:30am until 5pm

2) Tour Lava Merapi

 

Pelancongan lava Merapi merupakan pelancong menaiki jip di sekitar kawasan Merapi yang terkena letusan Merapi pada tahun 2010. Tour Lava Merapi merupakan Antara daya tarikan di Jogja yang harus dikunjungi karena lokasi Kota Jogja sangat dekat hanya 20 Menit. Di samping itu, juga kerana pelancongan lava Merapi merupakan destinasi pelancongan yang murah dan terjangkau untuk Jogja.

Jambatan Merapi, adalah rekreasi yang agak baru dalam menikmati keindahan Merapi. Dikemas dalam lawatan yang melawat ke lokasi yang terkena letusan, jadi ini rekreasi Lava Tour Merapi.

Merapi Lava Tour merupakan pelancongan Merapi, yang merupakan salah satu kawasan wisata Kaliurang. Oleh itu, apabila anda pergi ke Kaliurang, anda tidak hanya dihidangkan dengan panorama Gunung Merapi, tetapi anda juga dapat merasakan kegembiraan melintasi kawasan luar negeri dengan Tour Jeep Lava Merapi.

Merapi museum. Jl Kaliurang Km 22,6 Sleman Yogyakarta

  • Jangan lupa merakamkan detik yang indah sepanjang perjalanan ini dan melawat tarikan lain yang ada disana.
  • Harga untuk melakukan aktiviti ini bergantung kepada pakej yang dipilih oleh pengunjung

Merapi museum: 8.00 am – 3.30 pm. (Monday closed).
Jeep Lava Tour Merapi: 8.00 am – 4.00 pm

3) Jurang Tembelan Kanigoro Mangunan

 

Ramai orang tahu Perkebunan Buah Mangunan sebagai salah satu tapak yang indah untuk melihat matahari terbit. Kira-kira 100 meter sebelum perladangan ada tempat mengambil gambar baru yang dibina dan diuruskan oleh penduduk setempat, namanya Jurang Tembelan Kanigoro. Pengunjung akan dengan mudah melihat tempat ini kerana ia berhampiran dengan kawasan parkir ladang Mangunan.
Jika terlepas untuk melihat matahari terbit atau melawat pada sebelah petang, pelawat masih dapat menikmati daya tarikan alam semulajadi. Dari tempat tontonan, pelawat mungkin akan suka landskap sungai Oya yang mengalir di antara bukit.

 

Seperti namanya, Jurang Tembelan bermaksud tebing buatan, ia dibina mengikut ketinggian. Tempat ini digunakan untuk menjadi ladang orang tempatan. Mereka menggabungkan tapak ini dengan keindahan alam dan kreativiti manusia.
Mereka membina beberapa tempat tontonan yang unik; yang sangat terkenal di Instagram adalah replika kapal Titanic yang diperbuat daripada buluh. Tempat lain adalah rumah pokok yang lebih tinggi dari posisi bot, panah buluh dan yang terbaru adalah rama-rama raksasa. Terdapat beberapa gazebos untuk berehat diri anda selepas bersiar-siar.

Mangunan, Dlingo, Bantul Regency, Special Region of Yogyakarta 55783, Indonesia

  • Masa terbaik untuk datang kesini adalah pada awal pagi ketika matahari terbit ketika kabus menutupi udara, ia boleh menjadi latar belakang fotografi menarik seolah-olah kita berjalan di atas awan.
  • Harga masuk adalah percuma tetapi jika anda menaiki kenderaan, anda perlu membayar tiket parkir sahaja.

Buka 24 jam

4) Rumah Hobbit


Di daerah Bantul, tepatnya di Dlingo terdapat replika rumah Rumah Hobbit. Rumah Hobbit ini berlokasi di Hutan Pinus Nganjir Mangunan. Dengan lokasinya yang dekat dengan alam dan berada di atas pegunungan, tentu saja memberikan daya tarik tersendiri bagi pengunjung yang penasaran dengan keindahannya.
Di Rumah Hobbit ini, anda bukan hanya bisa melihat keunikan bentuk rumahnya, namun anda juga bisa melihat keindahan hutan pinus. Lokasi Rumah Hobbit juga tak jauh dengan Seribu Batu Songgo Langit. Taman rekreasi ini memang menyediakan suasana yang sangat unik karena banyak spot foto anti mainstream.

Hal lain yang boleh dilakukan adalah menikmati indahnya alam disekitar Rumah Hobbit. Rumah Hobbit memiliki suasana alam yang begitu sejuk dan menenangkan, sehingga jika tujuan pelancong ke Jogja untuk menenangkan diri dan mencari udara segar, Rumah Hobbit adalah pilihan terbaik.

Sukorame, Mangunan, Dlingo, Bantul Regency, Special Region of Yogyakarta 55783, Indonesia

  • Datanglah saat cuaca cerah agar hasil foto lebih bagus.
  • Datanglah di hari biasa jika Anda ingin puas berfoto-foto, karena saat weekend/hari libur ramai pengunjung.
  • Sebelum berangkat sebaiknya cek semua kondisi kendaraan Anda.
  • Selalu menjaga kebersihan lingkungan dengan tidak membuang sampah sembarangan.
  • Rp 2000 seorang sahaj harga tiket masuk ke sini dan anda juga membayar parkir kenderaan.

Setiap Hari bermula jam 6 pagi hingga 5 petang.

5) Pule Payung


Lokasinya berada pada ketinggian sekitar 500 mdpl sehingga dapat melihat panorama alam indah di bawahnya yang penuh dengan pepohonan hijau. Uniknya, objek Pule Payung ini juga menggabungkan panorama alam dengan spot foto yang menarik.
Terdapat banyak spot menarik yang menjanjikan gambar yang cantik untuk pelancong yang datang seperti spot sky bike, lollipop, jembatan syurga dan sebagainya. Dan tempat ini lebih sesuai kepada pelancong tidak gayat dengan ketinggian.

Soropati, RT.007/RW.003, Hargotirto, Kokap, Kabupaten Kulon Progo, Daerah Istimewa Yogyakarta 55653, Indonesia

  • Datang lebih awal supaya lokasi masih sepi dan dapat peluang bergambar dengan lebih banyak.
  • Lebih baik gunakan jeep jika rombongan tidak terlalu ramai.
  • Pastikan keadaan kenderaan dalam keadaan baik.
  • Harga tiket masuk ke sini adalah Rp 5000 per orang

Setiap hari bermula 8 pagi hingga 4 petang

6) Kali Biru


Kalibiru adalah taman nasional yang dikelola oleh warga lokal menjadi tujuan wisata di Kulonprogo, Yogyakarta. Sebelum mereka mengurus, Kalibiru hanya kawasan kering dan tidak subur disebabkan oleh penginapan dan pembakaran yang menyalahi undang-undang. Selepas 5 tahun ia dikendalikan oleh Kumpulan Petani HKm Mandiri, ia menjadi hijau dan pertumbuhan tumbuhan meningkat dengan pesat. Mereka juga menemui beberapa mata air di sekitar Kalibiru. Sejak 14 Februari 2008 kawasan ini mempunyai lesen untuk diuruskan oleh warganegara tempatan selama 35 tahun.

Kalibiru juga adalah tempat eksotik dengan pemandangan indah, hutan hijau yang indah dan warna air takungan. Matahari terbenam yang bagus juga menyediakan tempat ini. Jika anda suka latihan luar, anda mungkin suka tempat ini. Anda akan melakukan abseiling, flying fox dan mendaki untuk mendapatkan pandangan yang terbaik. Pelancong juga boleh mencuba merasai pengalaman melalui jambatan adrenalin, ia diperbuat daripada tali dan kayu.

Hargowilis, Kokap, Kulon Progo Regency, Special Region of Yogyakarta, Indonesia
  • Di Kalibiru signal telefon agak teruk, tetapi mereka ada menyediakan free hotspot
  • Jika anda tidak mahu kesesakan dan beratur panjang untuk mengambil gambar, anda boleh datang pada hari biasa.
  • Harga mengikut spot bergambar yang anda mahu

Setiap hari bermula 9 pagi hingga 5 petang 

7) Timang Beach


Timang adalah sebuah pulau kecil. Anda perlu menyeberangi lautan untuk sampai ke sana. Ia adalah cabaran adrenalin dan pengalaman terbaik sepanjang hidup anda. Biasanya nelayan merentasi pulau itu untuk menangkap udang menggunakan perangkap. Kadangkadang ia menjadi tempat kegemaran untuk memancing. Tetapi, untuk sampai ke sini, anda perlu mengumpulkan semua keberanian anda ke seberang lautan. Tempat ini tenang terpencil, tidak banyak lawatan pelancong di sini menyebabkan jalannya berbatu. Malah, untuk pelancong tempatan. Tidak banyak dari mereka telah melawat pulau ini.

Anda harus mencuba gondola di Pulau Timang. Gondola ini dikategorikan gila dan berbahaya ini sangat tradisional. Mencuba Gondola di pulau Timang dapat mengangkat adrenalin anda dan menjadi pengalaman terbaik sepanjang hidup anda

Jl. Pantai Sel. Jawa, Pantai, Purwodadi, Tepus, Kabupaten Gunung Kidul, Daerah Istimewa Yogyakarta 55881, Indonesia

  • Maximum weight for gondola is 130KG 
  • HARGA TIKET GONDOLA 
    IDR 150,000 untuk penduduk tempatan
    IDR 200,000 untuk pelancong luar negara

Dibuka setiap hari 24 jam

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial