TEMPAT YANG WAJIB DILAWATI DI MEDAN, INDONESIA

1) DANAU TOBA

Lake Toba adalah sebuah tasik yang besar dan mempesona yang mempunyai pemandangan yang menawan disekelilingnya. Pelawat dari seluruh dunia datang ke Medan, Indonesia hanya untuk melihat keindahan tasik toba dan tarikan utama duduk di tengahnya.

Lake Toba bukan sahaja tasik gunung berapi terbesar di dunia yang meliputi kawasan seluas 1,707 km², ia juga dikelilingi oleh gunung-gunung yang menakjubkan, air terjun, mata air panas, dan banyak kampung kebudayaan.

Terdapat sebuah pulau yang hampir dengan ukuran Singapura di dalam Lake Toba itu sendiri, dan ia dipanggil pulau Samosir-rumah kepada orang Batak. Walaupun ia menjadi destinasi pelancongan yang agak popular, kebanyakan keindahan semulajadi tetap utuh dan menjadikannya salah satu tempat yang paling menarik untuk dikunjungi di Medan, Indonesia.

North Sumatera, Indonesia

Anda digalakkan memakai pakaian yang cantik kerana anda berpeluang menangkap seberapa banyak gambar dengan pemandangan yang indah di belakang.

2) PERKAMPUNGAN TOMOK

Kampung Tomok ni ialah kampung tradisi masyarakat Batak yang mana kebanyakannya beragama Kristian. Tapi, terdapat juga ritual-ritual mereka yang tidak ‘Christianity-compliance’. Contohnya, diorang tidakk tanam mayat Raja Sidabutar, seorang raja masyarakat Tomok dalam tanah, tapi ditanam dalam keranda batu atas tanah. Di sini anda boleh mencari pemimpin batu besar, Sarkopagus Sidabutar. Diukir dari blok batu. Wajahnya diukir dengan makhluk muka singa mitos, lembu jantan, sebahagian gajah. Terdapat juga berbentuk pelana adalah patung kecil wanita yang membawa mangkuk yang dipercayai mewakili isteri ketua yang mati.

 

Banyak makam dan objek peninggalan megalitik dan kuno menjadikan lokasi ini sebagai salah satu tempat budaya Batak yang cukup terkenal di kalangan pengunjung. Lokasi yang terletak betul-betul di tepi jeti yang menghubungkan ke Parapat juga memudahkan pengunjung melawat tempat ini. Makam besar seperti Makam Raja Sidabutar dan keluarganya, Muzium Batak, Patung Sigale-Gale, Batukursi Tomok, Patung Gajah, HKBP Tomok Resort dan gereja-gereja yang sederhana memenuhi kawasan itu. Ditambah pula dengan adanya resort yang terletak di Tuk Tuk Siadong yang semakin menegaskan kawasan ini menjadi tempat pelancongan. Pada masa ini, tomok telah dibahagikan kepada 2 buah kampung, iaitu kampung Tomok (Tomok utama), dan desa Tomok Parsaoran.

Tomok Village, Samosir Island

 Sila bawa duit yang cukup kerana disana terdapat kedai yang menjual banyak barangan seperti cenderahati dan batik tenunan orang batak.

3) Pulau Samosir

Pulau Samosir (pulau terbesar di dunia dalam sebuah pulau!), Penuh dengan khazanah budaya Batak yang menarik dan pemandangan indah.  Anda pasti mengagumi kelompok-kelompok rumah tradisional dan monumen batu purba yang terdapat disana.

Bagi individu yang meminati kebudayaan, sejarah dan asal-usul masyarakat sesuatu tempat, Pulau Samosir menjanjikan pelbagai cerita dan bahan yang boleh dikongsi bersama. Malah, keindahan dan kedamaian Pulau Samosir yang berkeluasan 627 kilometer persegi iaitu tiga kali ganda Singapura dengan 123 kampung pasti menjadi tarikan pelancong untuk meneroka keunikan masyarakat Batak Toba yang berupakan kaum majoriti hampir 9 juta penduduknya.

Samosir Regency, North Sumatera, Indonesia

Untuk ke Pulau Samosir anda perlu menaiki feri, jadi kepada pelancong yang mempunyai mabuk laut, anda dikehendaki membawa ubat mabuk anda sendiri agar anda dapat menikmati suasana di Pulau Samosir  

4) BERASTAGI

Pekan Berastagi yang indah di dataran tinggi Karo yang terletak 70 km dari Medan dalam perjalanan ke Lake Toba. Terletak di ketinggian 1,300 meter, bandar ini mempunyai iklim yang sejuk, antara 17-20 darjah Centigrade, membuat rehat yang menyegarkan dari panas kota. Hari-hari sangat menyenangkan manakala malam boleh menjadi agak sejuk.

 

Bandar ini dibangun pada tahun 1920 sebagai stesen bukit Belanda dan hari ini menjadi destinasi hujung minggu popular bagi penduduk Medan. Landskap di sini didominasi oleh pemandangan gunung api Gunung Sinabung dan Mt Sibayak yang jauh. Di pinggir barat bandar, Gunaling Hill naik di atas dataran di sekitarnya untuk memberikan pemandangan menakjubkan kedua gunung berapi ini. Berastagi terkenal dengan bunga, sayur-sayuran dan buah-buahan serta pasarnya yang sentiasa bersemangat dengan aktiviti. Banyak tarikan di Berastagi yang boleh didapati oleh pelancong yang meminati keindahan alam seperti Bukit Kubu, Bukit Gundaling, Desa Lingga dan lebih banyak lagi.

Berastagi, Indonesia

Pakai kasut ketika datang kesini kerana anda berpeluang untuk melakukan aktiviti luar, hiking, camping tour dan membeli belah di sekitar pekan.

5) ISTANA MAIMUN

Istana ini dibangun pada tahun 1888 oleh Sultan Maimun Al Rasyid Perkasa Alamsyah, seorang keturunan raja ke-9 dari Kesultanan Deli. Bangunan bersejarah ini kemudian diresmikan pada 18 Mei 1891. Warna kuningnya yang cerah, yang merupakan warna khas Melayu dan juga warna kerajaan Deli di Sumatera Utara. Terang dan bersinar, istana ini seperti memberikan cahaya kepada lingkungan sekitarnya.

Istana Maimun memiliki 30 ruangan dengan rekaan dalam yang terinspirasi dari berbagai pelusuk dunia. Bangunan ini terdiri dari 3 bagian, bangunan induk, sayap kiri dan sayap kanan. Bangunan induk, atau biasa disebut dengan balairung, memiliki luas sekitar 412 meter persegi dan sering digunakan untuk acara-acara besar tertentu. Area yang paling luas dan terbuka untuk umum adalah halaman istananya. Dengan luas hampir 4 hektar, seringkali halaman ini dijadikan tempat bermain oleh anak-anak di lingkungan sekitar. Ruangan istana yang terbuka untuk umum adalah area foyer atau semacam lobi, dan juga area singgasana. Sedangkan untuk area luar, terdapat bangunan kecil di sisi kanan istana di mana pengunjung dapat melihat Meriam Puntung, meriam legendaris yang memiliki cerita klasik di belakangnya.

Terdapat pula pertunjukan musik tradisional di hari Minggu pagi. Untuk pelancong yang gemar untuk bergambar dan ingin memiliki kenang-kenangan yang unik, pelancong boleh menyewa baju adat khas Melayu lengkap dengan aksesorinya, dan bergambar seperti seakan bangsawan Melayu pada zaman dulu

Untuk masuk ke Istana Maimun, anda perlu membayar tiket masuk sebanyak Rp 5000 Seorang .

Jl. Brigjend Katamso No.66, A U R, Kec. Medan Maimun, Kota Medan, Sumatera Utara 20151, Indonesia

Jangan lepaskan peluang untuk memakai baju raja dan permaisuri serta bergambar dengan pakaian itu sepanjang anda berada di sana

6) BUKIT SIMARJARUNJUNG

Nama destinasi Bukit Simarjarunjung sudah tidak asing lagi dalam dunia pelancongan . Kerana memang destinasi ini mennyediakan panorama yang sangat sukar diterjemah kecantikannya. Disini juga boleh untuk bersantai sahaja dan juga dapat melihat Danau Toba dari tempat yang lebih tinggi.

Penanaman hutan pain dilakukan untuk menambah lokasi yang indah. Di samping itu, terdapat juga pelbagai tempat untuk selfie yang cantik. Terdapat rumah-rumah pokok, pencawang pandangan, perubahan pancaran yang secara langsung panorama Lake Toba, dan sebagainya.

 

Untuk tiket masuk ke dalam bukit indah simarjarunung ini, anda perlu membayar Rp 2000. dan jika anda berminat untuk menaiki rumah pokok, tiketnya berharga Rp5000.

Jl. Simarjarunjung, Butu Bayu Pane Raja, Dolok Pardamean, Kabupaten Simalungun, Sumatera Utara 21163, Indonesia

  • Lebih baik datang hari yang normal, semasa pengunjung percutian sedang berkembang pesat.
  • Keduanya adalah lebih baik untuk membawa makanan dari rumah, harga di tempat pelancongan lebih tinggi daripada biasa.
  • Pastikan kenderaan berada dalam keadaan baik, walaupun jalannya agak baik, rupa bumi mudah dibajak dan melewati banyak sudut

7) PASAR BUAH BERASTAGI

Medan, Indonesia bukan sahaja terkenal dengan tarikan pelancongan yang menawarkan pemandangan landskap yang cantik, tetapi juga dengan produk tempatan yang murah dan berkualiti. Antara yang menarik di Medan, termasuk pilihan produk pertanian seperti buahbuahan dan sayuran yang segar dan murah. Antara tempat menarik di Medan ialah Pasar Buah Berastagi Medan Jual Buahan Tempatan Murah Dan Manis.

 

Kalau orang tempatan kenali tempat ini sebagai nama Pajak Buah. Pajak bermaksud pasar bagi orang Indonesia. Lokasinya terletak ditengah pekan Berastagi, bersebelahan dengan bulatan Tugu Kota Berastagi. Jika ke Pasar Buah Berastagi, sudah pasti buah-buahan menjadi pilihan utama. Paling popular di sini ialah buah Jeruk (buah limau). Selain itu, ada banyak jualan buah mangga, avocado, kesemek (pisang kaki), terung belanda, strawberi, jagung, buah markisa dan banyak lagi

Jl. Gundaling, Tambak Lau Mulgap I, Kec. Berastagi, Kabupaten Karo, Sumatera Utara 22152, Indonesia

Sila tawar menawar. Bila dah habis tawar, beli dan ikut timbangan yang betul. Berhati-hati sebab ada beberapa peniaga mengurangkan timbangan tanpa kita sedari. Selain buah-buahan terdapat juga peniaga yang menjual pakaian dengan harga yang murah.

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial