Segala puji bagi Allah.
Oleh kerana ibadah qurban ini hukumnya adalah sunnah muakad, jadi tidak perlu mengambil pinjaman untuk membeli binatang qurban, kerana tidak wajib bagi orang yang tidak kaya, menurut permuafakatan ilmiah.
Maka masih ada persoalan: adakah sunat untuk mengambil pinjaman atau tidak?
Jawapannya adalah sunat untuk mengambil pinjaman sekiranya ada harapan agar seseorang dapat membayarnya kembali, seperti jika seseorang mempunyai pekerjaan dan mengeluarkan pinjaman sehingga mendapat gaji pada akhir bulan.
Tetapi jika tidak ada harapan untuk melunaskannya, maka lebih baik tidak mengambil pinjaman, kerana kemudian dia mengambil komitmen untuk sesuatu yang tidak wajib dilakukannya.
Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (saw) ditanya tentang seseorang yang tidak dapat melaksanakan qurban – haruskah dia mengambil pinjaman?
Dia membalas:
“Jika dia dapat membayar kembali dan dia mengambil pinjaman sehingga dia dapat membuat qurban, itu bagus, tetapi dia tidak wajib melakukan itu.” Majmoo ‘al-Fataawa, 26/305.
Akan tetapi, Ibn Taymiyah (saw) berpendapat bahawa ia adalah wajib.
Syeikh Ibn Baaz (saw) ditanya: Apakah melaksanakan qurban itu wajib bagi orang yang tidak mampu melakukannya? Adakah dibenarkan membeli haiwan qurban secara hutang sehingga seseorang mendapat gaji?
Dia membalas:
“Ibadah qurban adalah sunnah dan tidak wajib. Tidak ada dosa bagi seorang Muslim yang mengambil pinjaman untuk melaksanakan qurban jika dia mampu membayarnya.”
Sumber: Islam QA – Fataawa Ibn Baaz, 1/37