Membuat Pinjaman Untuk laksanakan Ibadah Qurban

Adakah wajib mengambil pinjaman untuk membuat ibadah qurban?

Segala puji bagi Allah.

 

Oleh kerana ibadah qurban ini hukumnya adalah sunnah muakad, jadi tidak perlu mengambil pinjaman untuk membeli binatang qurban, kerana tidak wajib bagi orang yang tidak kaya, menurut permuafakatan ilmiah.

 

Maka masih ada persoalan: adakah sunat untuk mengambil pinjaman atau tidak?

Jawapannya adalah sunat untuk mengambil pinjaman sekiranya ada harapan agar seseorang dapat membayarnya kembali, seperti jika seseorang mempunyai pekerjaan dan mengeluarkan pinjaman sehingga mendapat gaji pada akhir bulan.

 

Tetapi jika tidak ada harapan untuk melunaskannya, maka lebih baik tidak mengambil pinjaman, kerana kemudian dia mengambil komitmen untuk sesuatu yang tidak wajib dilakukannya.

 

Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (saw) ditanya tentang seseorang yang tidak dapat melaksanakan qurban – haruskah dia mengambil pinjaman?

Dia membalas:

“Jika dia dapat membayar kembali dan dia mengambil pinjaman sehingga dia dapat membuat qurban, itu bagus, tetapi dia tidak wajib melakukan itu.” Majmoo ‘al-Fataawa, 26/305.

 

Akan tetapi, Ibn Taymiyah (saw) berpendapat bahawa ia adalah wajib.

 

Syeikh Ibn Baaz (saw) ditanya: Apakah melaksanakan qurban itu wajib bagi orang yang tidak mampu melakukannya? Adakah dibenarkan membeli haiwan qurban secara hutang sehingga seseorang mendapat gaji?

Dia membalas:

“Ibadah qurban adalah sunnah dan tidak wajib. Tidak ada dosa bagi seorang Muslim yang mengambil pinjaman untuk melaksanakan qurban jika dia mampu membayarnya.”

 

Sumber: Islam QA – Fataawa Ibn Baaz, 1/37

Anda berniat untuk melaksanakan ibadah qurban dan aqiqah untuk insan yang tersayang atau untuk diri anda sendiri? Kami disini menjamin akan memberi  khidmat yang terbaik untuk anda.

Hubungi  019-4491170 (Hj.Hilmi) untuk pertanyaan lanjut berkenaan pelaksanaan qurban ini.

Artikel menarik yang lain

Ilmiah
syoknyat-admin

Perkara Harus Anda Tahu Tentang Aqiqah Untuk Bayi Anda

Perkara Harus Anda Tahu Tentang Aqiqah Untuk Bayi Anda Aqiqah adalah sunnah yang harus dilakukan setelah lahir anak anda dengan mengorbankan haiwan. Ini adalah salah satu sunnah yang wajib dilakukan setelah kelahiran anak. Dengan kata lain, aqiqah seperti sedekah yang kamu berikan.   Sebagaimana hadis dari

Baca lagi »
Ilmiah
syoknyat-admin

APAKAH PROSEDUR & KETETAPAN AQIQAH?

Apakah Prosedur dan Ketetapan Aqiqah? Saya perlu mengetahui prosedur aqiqah. Ibu bapa saya melakukan aqiqah untuk anak saya pada hari ketujuh kelahirannya. Tetapi kekeliruannya ialah kami belum menamakan anak kami. Jadi, saya tertanya-tanya apakah aqiqah ini sah menurut sunnah. Tidakkah kita harus menyebut nama anak (dan

Baca lagi »
Ilmiah
syoknyat-admin

BUAT PINJAMAN UNTUK LAKSANAKAN IBADAH QURBAN?

Membuat Pinjaman Untuk laksanakan Ibadah Qurban Adakah wajib mengambil pinjaman untuk membuat ibadah qurban? Segala puji bagi Allah.   Oleh kerana ibadah qurban ini hukumnya adalah sunnah muakad, jadi tidak perlu mengambil pinjaman untuk membeli binatang qurban, kerana tidak wajib bagi orang yang tidak kaya, menurut

Baca lagi »
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial